A közúti fuvarozók több mint fele nem tud bővíteni a hivatásos gépjárművezető-hiány miatt.

Egész Európára kiterjedő, átfogó kutatást közzé a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) a sofőrhiányról a tavalyi adatok alapján. A mintegy ezer közúti fuvarozó cég megkérdezésével készített, reprezentatív kutatás komoly problémákra irányítja rá a figyelmet.

Az Európai Uniót, Norvégiát és az Egyesült Királyságot együttvéve 233 ezer hivatásos kamionsofőrre lenne még igény a munkaerőpiacon. Előrejelzések szerint ha nem változik a helyzet, akkor 2028-ra ez a szám 745 ezerre kúszhat fel. Mindez annak köszönhető, hogy az európai tehergépkocsi-vezető szakma folyamatosan öregszik.

Az átlagéletkor most 47 év, de a hivatásos sofőrök egyharmada 55 év feletti és várhatóan a következő 10 éven belül nyugdíjba vonul. A tehergépkocsi vezetők szűk hányada, mindössze 5 százalék 25 év alatti. A munkaerőhiány további következményei közé tartozik, hogy a vállalatok közel 50%-ánál csökkent a termelékenység, 39%-uknál pedig a bevételek visszaesése.

A kutatás szerint hazánkban 8 százalékos a tehergépjármű-vezető hiány, ami körülbelül 9 ezer főt jelent. Az állam jelenleg ezer fő számára biztosítja a C+E kategória megszerzését. Aranyaiban véve térségünkben Szlovákia és Románia küszködik a legnagyobb hiánnyal. Előbbiben hatezer fő (14%), utóbbiban pedig 23 ezer hivatásos gépjárművezető hiányzik (10%)

forrás: veess.hu

https://www.vezess.hu/haszongepjarmu/2024/04/26/ennyi-kamionsofor-hianyzik-a-magyar-munkaeropiacrol/