A gumiabroncsok kopási mintái a teherautó általános karbantartásáról árulkodnak

A több mint 100 éves felhalmozott karbantartási tapasztalat és a kemény tudomány segítségével egy gumiabroncsot megvizsgáló jó technikus gyorsan felismeri a problémák széles skáláját, mint például a megkérdőjelezhető vezetői viselkedés, a beállítási problémák, az elhasználódott alkatrészek és a nem megfelelően specifikált gumiabroncsok.

Ahogyan egy sérült lábon vagy lábon huzamosabb ideig járás szabálytalan cipőkopáshoz vezethet, ugyanez megtörténhet a gumiabroncsokkal is. Legyen szó orr- vagy dőlésproblémáról, vagy ha a hajtott tengely eltolódásáról van szó, ez meg fog jelenni a gumiabroncsokon.

A gumiabroncsok jelentős befektetést jelentenek a flották számára. A Michelin szerint ez általában egy autószállító harmadik legnagyobb kiadása a fizetés és az üzemanyag mögött, és ami a gumiabroncsok kopását illeti, a járművezetők jelentik a flotta első védelmi vonalát. Minden járművezetőnek átfogó abroncsvizsgálatot kell végeznie az utazás előtti és utáni ellenőrzések során. Az ellenőrzések során „közelről és személyesen” kell megtörténniük, dörzsölve a kezüket a gumiabroncsokon, hogy ellenőrizzék, nincs-e tollasodás, beékelődés vagy átlós kopás.

Lehet, hogy a sofőröknek személyesebb oka is lehet a gumiabroncsok kopásának figyelésére, mert az abroncsok felfedhetik a rossz vezetési szokásokat és saját rossz abroncsápolásukat. A gumiabroncsok könnyen jelezhetik a vezető gyakorlatait, mint például a nagy teljesítményű vagy nyúl indítást, a fékek megcsúszását vagy 

„A Goodyear szerint a gumiabroncsok folyamatosan specializálódnak. Mostantól olyan abroncsaink vannak, amelyek a legmegfelelőbbek a nagy súrlódású alkalmazásokhoz – jó példa erre egy iskolabusz –, amelyek folyamatosan balra és jobbra kanyarodnak, sok indítással és megállással. Az abroncsok sok súroláson mennek keresztül minden szűk kanyarban. A Goodyear nagy kopásállóságú gumiabroncsokat tervez olyan futófelület -keverékkel, amely „olyan jól kopik, amennyire ebben a helyzetben tud” – mondja Goodyear. – Ellenáll a súrolásnak. Ha nem volt rajtad az abroncs, akkor valószínűleg elég gyorsan le fogod égetni a gumikat, mert rossz abroncsod van az alkalmazáshoz.”

A Double Coin szerint az abroncsok, akárcsak a járművek, az utóbbi években nagyon alkalmazás-specifikusakká váltak. A gumiabroncsok különböző mintái, méretei, kialakításai és alkatrészei a legjobb termelékenységet és hatékonyságot kínálják a járműnek egy adott alkalmazásban. Ha nem illeszkedik, sokszor a gumiabroncs, néha pedig a jármű is mutatja az eredményt.

Alsó vonal? Ha nem szánunk időt a gumiabroncsok vizsgálatára – vagy figyelmen kívül hagyjuk a gumiabroncsok által azonosított problémákat –, nemcsak az abroncsbeszerzési és -csereköltségeket növelik, hanem lehetővé teszik a járművel kapcsolatos problémák kikerülését is, és biztonsági problémákká válnak.

Átlós kopás

teherautó gumiabroncs átlós kopásaMichelinAz átlós kopás jellemzően lokális lapos foltokként jelenik meg, amelyek átlós mintázatban keresztezik a gumiabroncs futófelületét. Az átlós kopást általában a hajtáslánc mechanikai erői okozzák, amelyek hatással vannak az abroncsra. Mivel bizonyos gyakorisággal ismétlődnek, folyamatosan a gumiabroncs ugyanazon a helyein jelennek meg. Néhány példa lehet a kopott vagy nem megfelelően beállított csapágyak, vagy a kettős pozícióban kombinált eltérő gumiabroncs-átmérők; ez lehet eltérés vagy nem megfelelő infláció. Az átlós kopás gyakran lassan fejlődik ki, és a beállítási problémák súlyosbíthatják.

Tolóerő/súrolási szög kopása

A gumiabroncs tolóerő/súrolási szög kopásaMichelinA tolószöggel kapcsolatos problémák akkor fordulnak elő, ha a targonca hajtott tengelyei a nem megfelelő beállítás miatt arra késztetik a targoncát, hogy le akar térni az egyenes útról; a hajtott tengelyek megpróbálják kiszorítani a teherautót a sorból, amit a vezetőnek folyamatosan korrigálnia kell a kormánykerékkel. A tolóerő szöge akkor mutatkozik meg, ha az egyik kormányzott gumiabroncs belül, a másik pedig kívül. Ez különbözik a lábujj kopás szimmetrikus kopásmintájától; tolóerő szög esetén a kopás független attól, hogy a teherautó melyik oldalán található a gumiabroncs. Gyorsított kopás figyelhető meg az egyik meghajtó abroncs külső oldalán, és a másik meghajtó abroncs belső oldalán.

A tandemeknek négyzet alakúaknak kell lenniük, ha megfelelően vannak felszerelve a járműre; merőlegesek a keretre és párhuzamosak legyenek egymással. A súrolás akkor lép működésbe, ha az egyik tengely nem párhuzamos a másik tengellyel. Tehát a jármű egyik oldalán lévő gumiabroncs nagyobb átmérőben gördül, mint a másik oldalon, aminek következtében a jármű körkörösen próbál kanyarodni, ami rendkívül tekervényes állapotot teremt a kérdéses gumiabroncs számára. A súrolási szögproblémák általában a gumiabroncs futófelületének átlós kopásaként jelentkeznek. Az állapot diagnosztizálása azonban bonyolult lehet, mivel a kopott tengelyalkatrészek átlós kopásként is megjelennek.

teherautó gumiabroncs oldalfalának kopásaA legtöbb oldalfal kopás sérüléssel kapcsolatos, elsősorban a súrolás vagy a járdaszegélyezés következtében. A járművezetői gyakorlatok általában a kulcsa az ilyen típusú sérülések elkerülésének, bár bizonyos alkalmazásokban, ahol a járdaszegélyezés adott – például szűk városi környezetben – a flotta olyan abroncsokat kívánhat, amelyek ellenállnak a további járdaszegélyezésnek, például védőbordák. A túlzott korlátok becsípődést okozhatnak, olyan állapotot, amikor a gumiabroncs oldalfala abnormálisan nagy terhelésnek van kitéve, ami görcsös magot eredményez. Ez olyan, mintha egy vállfát meghajlítana, majd megpróbálná visszaállítani az eredeti állapotát; a vezetéket nem lehet kiegyenesíteni. Hasonlóképpen, a gumiabroncs magja „beszorulva” marad, ami felgyorsítja a rendellenes kopást és gyengíti a gumiabroncs általános integritását.

Toll viselet

teherautó gumiabroncs tollkopásBFGoodrichA tollkopás könnyen észlelhető – de a technikusnak valójában rá kell tennie a kezét az abroncsra, és fel-le kell dörzsölnie, hogy helyesen diagnosztizálja a problémát. Általánosságban elmondható, hogy a tollkopás beállítási probléma, általában a lábujj rossz állapota miatt. A toe-in akkor fordul elő, amikor két gumiabroncsot befordítanak, így azok elülső élei közelebb vannak egymáshoz, mint a hátsó élük. A lábujjkivágás az ellenkező feltétel. A kopási mintázat hasonló ahhoz, ahogy a madár tollai átfedik egymást: amikor a technikus átdörzsöli a kezét az abroncson, azt fogja érezni, hogy az egyik irányban sima, és durvának, ha visszadörzsöli a kezét a lábujj állapota miatt kialakult szemekre. Egy jó hüvelykujjszabály: A sima behelyezés a lábujjak behelyezését jelenti, a kisimítás pedig a lábujjkivágást. A tollkopást az oldalsúrolás vagy a hajtótengely súlyos eltolódása is okozhatja.

Íveltség

dőlésszög kopás egy kereskedelmi teherautó gumiabroncsonBFGoodrichA dőlésszög az abroncs kifelé vagy befelé dőlése. A gumiabroncsoknak egyeneseknek kell lenniük felfelé és lefelé. Ha felül vannak döntve, az negatív dőlésszög. Ha alul be vannak döntve, az pozitív dőlésszög. Bár egy kis pozitív dőlésszög kívánatos egy megrakott járműnél, az abroncsok hajlamosak negatívvá válni. A túl sok pozitív dőlés sima kopáshoz vezet, általában az egyik abroncs külső oldalán. A túl sok negatív dőlés sima kopáshoz vezet, általában az egyik gumiabroncs belsejében, és elég erős lehet ahhoz, hogy mindkét abroncson megtalálható legyen. A legtöbb esetben a tünetek csak egy gumiabroncson jelentkeznek.

gumiabroncs köpölyözés kopás minta

BFGoodrichA köpölyözés a gumiabroncsot és az útfelülettel való érintkezését befolyásoló fel-le mozgás eredménye. Általában a rossz lengéscsillapító, a légrugók vagy a felfüggesztési rendszer a hibás, rezgéseket keltve, amelyek hatására az abroncs fel-le „ugrál”, miközben halad az úton. Ez a fajta kopás általában a kormányzott és utánfutó abroncsokon jelenik meg, és magas és alacsony foltok sorozataként jelenik meg a gumiabroncs futófelületén.

Lapos foltosodás

lapos folt a kereskedelmi teherautó gumikon

BFGoodrichAhogy ennek az állapotnak a neve is mutatja, a lapos foltosodás úgy kezdődik, hogy egyetlen, súrolt futófelület fut végig az abroncson, amely sekélyebb, mint a közvetlenül körülvevő futófelület. Ez az érintett terület egyértelműen „laposabb” lesz, mint az azt körülvevő gumiabroncs felülete. A legtöbb esetben a lapos foltosodást fékprobléma okozza; az esetek többségében az alapfék bereteszelődik vagy húzódik, bár egy súlyos pánikmegállás – vagy a túlagresszív fékezésre hajlamos vezető – okozhatja a problémát. Ha a fékellenőrzés nem tár fel karbantartási problémákat, a vezetővel egy biztonsági felfrissítésre kerülhet sor, hogy mérsékelje fékezési szokásait.

forrás: overdrive