Itthon a vasúti áruszállítás teljesítménye ötször nagyobb mértékben csökkent, mint a közúti áruszállításé. Ha most kiépülnek a hazánkat elkerülő vasúti szállítási útvonalak, azok visszaszerzése nagyon nehéz lesz a jövőben.

Negatív szenzáció

Bár a Covid-járvány után gyorsan magához tért a vasúti áruszállítás visszaesését is, addig 2022-ben már nem jöttek olyan kedvező számok. Tavaly – a KSH szerint – a 2021-es évhez képest a GDP a 8,2 százalékkal nőtt, de az áruszállítás teljesítménye árutonna-kilométerben 4,6 százalékkal csökkent. Az elszállított áruk össztömege is szinte ugyanennyivel, 4,5 százalékkal esett vissza. A Magyar Vasút cikke szerint a legnagyobb visszaesést a vasúti modalitás szenvedte el. A közúti szállítmányozás volumene 2,5, a belföldi vízi áruszállítás10, a vasúti viszont bő 13 százalékkal csökkent. Ez különösen akkor negatív szenzáció, ha figyelembe vesszük, hogy még az oroszok Ukrajna elleni háborújával együtt is globális gazdasági erősödés figyelhető meg a járvány visszaszorulásával párhuzamosan.