30-50 százalékos hanyatlás sújtja az ágazatot, ráadásul nagy rugalmasságot, árcsökkentést várnak a növekvő költségekkel szembesülő szektortól.
Tovább romlott a helyzet a borús első negyedév után
Egyes hazai piaci szereplők az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesést szenvedtek el a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren hangzott el Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretein belül tartott nyílt szakmai napon. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) programján Dr. Doór Zoltán, az MLE elnöke azt mondta, a kereskedelem, a boltok ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, s ennek következménye a készletek forgási sebességében is tükröződik. A keresletcsökkenés pozitív hozadéka, hogy az inflációt is mérsékelheti.
Nőnek a költségek az üzemanyagár-mérséklődés ellenére
Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, ami alátámasztja, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 ezer jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Domináns szerepe ellenére most érdemi visszaesés tapasztalható az ágazatban. Ez már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. – A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára – jelezte előre Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.