–          A TESZ elnöke és alelnöke a KSZOSZ képviseletében vett részt a Brüsszelben december 9- én megrendezett Közúti Fuvarozási Ágazati Párbeszéd Bizottság Plenáris ülésén. Kiemelt téma volt a Mobilitási Csomaggal kapcsolatos trialógus várható kimenetele és ezek esetleges hatása a szociális partnerek által képviselt munkaadókra és munkavállalókra. Eddy Liegeois az Európai Bizottság képviseletében felvázolta, hogy a lehető leggyorsabb forgatókönyv esetén sem kerülhet sor 2021 vége előtt a csomag bevezetésére, mert amennyiben megállapodás születik december 11- én, akkor is még az Európai Parlament plenáris ülésének- és a Miniszterek Tanácsának is meg kell szavaznia a konkrét szöveget, amelyet követően 18 hónapnak kell eltelnie a törvény hatályba lépéséig. A megbeszélés során egyértelműen kiderült az is, hogy az IRU (munkaadói szövetség) a Miniszterek Tanácsának álláspontját, míg az ETF az Európai Parlament által megfogalmazott véleményt támogatja.

 

Az értekezlet egy másik fontos témája volt az intelligens tachográfok második generációjának a bevezetése. Ez egy teljesen új eszközt jelent, mert nem lehetséges a meglévő tachográf készülékek szoftveres fejlesztése a kívánt szintre. A bevezetés várható időpontja 2023 április, majd ezt követően 2025- re kellene felszerelni minden kereskedelmi járművet az új típusú készülékekkel. Ennek a várható költsége 1.200- 1.300 euro lesz járművenként, melyet valószínűleg a munkáltatóknak kell majd viselniük.

Nagy vitát kiváltó témája volt az értekezletnek a szakmában tapasztalható kb 20%- os mértékű gépkocsivezető hiány rövidtávú megoldásának a kérdése. Az IRU véleménye szerint első lépcsőben a kamionok vezetéséhez előírt jogosítvány megszerzéséhez szükséges életkort le kellene csökkenteni a mostani 21- ről 18 évre, bizonyos szakiskolák elvégzése esetén pedig 17 évre, mely utóbbi esetben csak tapasztalt kolléga kíséretében vezethetnék az érintettek a járművet. Ezt követően pedig a busz- és távolsági buszvezetők életkorát is a kamionsofőrökéhez lehetne igazítani. Az ETF véleménye ezzel szemben az, hogy a munkakörülményeket kell olyan szintre feljavítani, hogy ez a szakma vonzó legyen a fiatalok számára és a jármű vezetéséhez szükséges életkort változatlanul kellene hagyni.