+36 1 421 66 66/ 4357 tesz@teherfuvarozok.hu

A gépjárművezetők kérdezték

GYIK Gyakran Ismételt KérdésekA GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) menüben olyan kérdésekre igyekszünk válaszolni, amelyeket már több tagunk megfogalmazott felénk és úgy ítéljük meg, hogy közérdeklődésre tarthatnak számot.Vannak olyan helyzetek, amikor a kérdésekre egyértelmű válaszok adhatóak, előfordul azonban olyan helyzet is, hogy egy törvényben foglaltakat a különböző szervezetek másképpen értelmeznek. Például ilyen volt legutóbb az I. mobilitási csomag, valamint a járművezetők vezetési és pihenőidejére vonatkozó szociális rendelkezéseket tartalmazó rendelet értelmezése, amely 2020. augusztus 20-án lépett hatályba.Ezeket a szempontokat figyelembe véve, az ebben a rovatban olvasható válaszok minden esetben a TESZ álláspontját tükrözik.

============================================================================================

Mi a teendő abban az esetben, ha a gépjárművezetőt külföldön éri atrocitás a pihenőidő parkolóban való eltöltése során?

Súlyosabb esetekben egyértelmű a helyzet, az orvosi ellátás igénylésén túl mindenképp értesíteni kell a helyi rendőrséget, meg kell tenni a feljelentést.
Könnyű testi sértés esetén, amennyiben a sérülés vélhetően nyolc napon belül gyógyul, ugyanezt érdemes megtenni. Amennyiben ez a helyszínen nem történik meg, akkor utólag nagyon nehéz, esetleg lehetetlen lesz tanúkat találni és bizonyítani, hogy pontosan mi is történt. A bizonyítás pedig a feljelentő kötelezettsége. A munkáltató ebben az esetben nem lesz felelős a történtekért, hiszen az esemény a munkaidőn és a telephelyen kívül történik. Ez így van akkor is, ha az elkövető esetleg ugyanannak a cégnek a munkavállalója, mint a sértett.

Milyen törvény szabályozza a tehergépjármű-vezetőkre vonatkozó vezetési és pihenőidőket?

Bár sokan AETR-ként emlegetik a vezetési és pihenőidőkkel kapcsolatos törvényt, az EU tagállamaiban — így Magyarország területén is — AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 561/2006/EK RENDELETE érvényes. Az ebben foglalt, a közúti személy- és áruszállítást végző járművezetőkre vonatkozó vezetési időkkel, szünetekkel és pihenőidőkkel kapcsolatos szabályok egy részét AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2020/1054 RENDELETE  módosította. Ezek a rendelkezések 2020. augusztus 20-án léptek hatályba.

Az AETR a fenti rendeletek helyett továbbra is alkalmazandó az Európai Unió- és az Európai Gazdasági Térség  területein kívül folytatott nemzetközi közúti szállítási tevékenységekre.

____________________________________________________________________________________________________

Mi a TESZ külföldi napidíj kifizetésekkel kapcsolatos álláspontja?

A napidíj kifizetésére a magyar törvények alapján euróban és forintban is van
lehetőség. A TESZ az euróban történő kifizetést támogatja, amit akár
készpénzben, akár a gépjárművezető bankszámláján vezetet euró alszámlára
lehet utalni. Az alszámla nyitása a gépjárművezető számára ingyenes. (A
munkáltató számára erre a számlára történő átutalás plusz költséget jelent.)
A másik lehetőség, hogy a napidíjat forintban határozza meg a munkáltató. A
forint alapú meghatározás az elmúlt hónap euró-forint középárfolyama alapján
fizethető ki a gépjárművezetőnek. A fix összegű forint-euró meghatározás az
euró nagymértékű ingadozása miatt ma már nem tartható. A napidíjat 0-60
euróig lehet kifizetni adómentesen a gépjárművezetők számára, a 60 euró
feletti napidíj rész adóköteles jövedelemnek számít. Az alkalmazottak számára
15 euróig adómentes a napidíj az e feletti rész adóköteles. Az alkalmazottak
napidíjukat (külföldi kiküldetésük esetén) mindig euróban kapják, kivételt
képez, amikor céges kártyával vásárolnak, ilyenkor a számlával elszámolási
kötelezettségük van.
Ebből is látszik, hogy az egyenlő bánásmód elvét figyelembe véve, a mai magyar
viszonylatban nehezen értelmezhető, hogy a gépjárművezetők napidíjukat ne
euróban kapják kézhez.
A napidíj összegszerű meghatározása a munkáltató és a szakszervezet feladata,
szakszervezet hiányában a munkáltató és a munkavállaló egyezségén múlik. A
tisztességes kifizetést a munkáltatónak kell garantálni a már fentebb említett
módozatok egyikében.

____________________________________________________________________________________________________

Nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépjárművezetők esetében lehetséges- e az, hogy két egymást követő csökkentett heti pihenő (24 órát meghaladó, de 45 órát el nem érő) után egy harmadik- szintén csökkentett heti pihenő időt vegyenek ki?

A TESZ álláspontja szerint ezt törvényesen nem lehet megtenni. AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2020/1054 RENDELETE szerint a „nemzetközi áruszállítást végző járművezető a székhely szerinti tagállamon kívül két egymást követő csökkentett heti pihenőidőt tarthat,” ezt egy rendszeres (45 órát meghaladó) heti pihenőidőnek kell követnie.

____________________________________________________________________________________________________

Lemondhat- e a nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépjárművezető arról a jogáról (akár közjegyző előtt tett nyilatkozatban is), hogy 4 hetente hazatérhessen a családjához és így ennél hosszabb ideig folyamatosan külföldön végezzen munkát?

A gépjárművezető ilyen értelmű lemondó nyilatkozata nem mentesíti a munkaadót az alól a törvénybe foglalt kötelezettsége alól, hogy biztosítsa a munkavállalója hazautazását. Más szavakkal, a 4 hetente történő hazatérés lehetőségéről jogszerűen nem lehet lemondani.

____________________________________________________________________________________________________

A gépjárművezetők kérdezték: mi a Tesz álláspontja a napidíj
kifizetésekkel kapcsolatosan.

A napidíj kifizetésére a magyar törvények alapján euróban és forintban is van
lehetőség. A TESZ az euróban történő kifizetést támogatja, amit akár
készpénzben, akár a gépjárművezető bankszámláján vezetet euró alszámlára
lehet utalni. Az alszámla nyitása a gépjárművezető számára ingyenes. (A
munkáltató számára erre a számlára történő átutalás plusz költséget jelent.)
A másik lehetőség, hogy a napidíjat forintban határozza meg a munkáltató. A
forint alapú meghatározás az elmúlt hónap euró-forint középárfolyama alapján
fizethető ki a gépjárművezetőnek. A fix összegű forint-euró meghatározás az
euró nagymértékű ingadozása miatt ma már nem tartható. A napidíjat 0-60
euróig lehet kifizetni adómentesen a gépjárművezetők számára, a 60 euró
feletti napidíj rész adóköteles jövedelemnek számít. Az alkalmazottak számára
15 euróig adómentes a napidíj az e feletti rész adóköteles. Az alkalmazottak
napidíjukat (külföldi kiküldetésük esetén) mindig euróban kapják, kivételt
képez, amikor céges kártyával vásárolnak, ilyenkor a számlával elszámolási
kötelezettségük van.
Ebből is látszik, hogy az egyenlő bánásmód elvét figyelembe véve, a mai magyar
viszonylatban nehezen értelmezhető, hogy a gépjárművezetők napidíjukat ne
euróban kapják kézhez.
A napidíj összegszerű meghatározása a munkáltató és a szakszervezet feladata,
szakszervezet hiányában a munkáltató és a munkavállaló egyezségén múlik. A
tisztességes kifizetést a munkáltatónak kell garantálni a már fentebb említett
módozatok egyikében.

TESZ vezetősége

Fordít »